دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی الکترونیک چیست ؟
سایت HubSpot که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود. دیجیتال مارکتینگ را به عنوان چتر مفهومی معرفی کرده است.
بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات.
بازاریابی دیجیتال فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود بلکه خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.
Digital Marketing دهه هاست که وجود داشته است و تنها شامل بازایابی محتوا، تبلیغات گوگل و شبکه های اجتماعی نمی شود. دیجیتال مارکتینگ هم به شکل آنلاین و هم به شکل آفلاین قابل انجام است.
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ به سال 1986 بازمیگردد ،دقیقا زمانی که گولیلمو مارکونی مخترع رادیو در اولین پخش زنده دنیا را متحول کرد .
پخش رادیویی اجرای یک مراسم اپرا در ساختمان متروپولیتن نیویورک اتفاق افتاد که پس از آن مردم شروع به خرید بلیط نمایش کردند .
این مثالی بود از بازاریابی دیجیتال بدون نیاز به اینترنت …
اهداف دیجیتال مارکتینگ
- میزان فروش
- واحدهای فروخته شده
- سهم بازار
- ترکیب محصولات یا خدمات
- نرخ بازگشت سرمایه در هزینه های تبلیغات
- سطح آگاهی از برند
- توان روابط عمومی
- تعداد مشتریان جدید /ارتباطات جدید
- سهم شرکت در کسب و کار مشتری
- نرخ تبدیل فروش
برای ساخت برند و رشد مخاطب آنلاین باید میزان دیده شدن وب سایت در جستجوی ارگانیک را افزایش دهیم که این فرآیند به طور خلاصه در تصویر زیر نمایش داده شده است .
مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ
- نتایج قابل اندازه گیری:امکان گزارش گیری دقیق از تعداد مشاهده آگهی یا بیلبورد توسط مردم
- انعطاف پذیری :ارسال پیام های بازاریابی برای اشخاص متناسب با علاقه و ترجیحات آنان
- کاهش موانع برای ورود:هزینه های مناسب در مقایسه با بازاریابی سنتی
- دستیابی به مخاطبان بزرگتر :امکان دسترسی به مخاطبان بین المللی از طریق رسانه های موثر
- بهینه سازی آسان :شناسایی مشکل و یا نقطه ضعف عملکردتان و در نهایت تغییر آسان آن
- نرخ بالاتر جلب مشتری :جلب مشتری به صورت آنلاین تنها با چند کلیک بدون نیاز به حضور مشتری در فروشگاه
معایب این بازاریابی عبارتند از :
- عدم توانایی کنترل دنیای دیجیتال مارکتینگ.
- اختلال در برنامه کاری در صورت قطع شدن سیستم.
- نگرانی در تامین امنیت مورد نیاز بهعلت قابل لامس نبودن اطلاعات و نحوه انتقال اطلاعات.
- مشکلات و هزینههای به روز بودن با فناوریهای که هر روز در حال پیشرفتاند.
- سخت اعتماد کردن کاربران به دنیای دیجیتال مارکتینگبه علت قابل لامس نبودن آن.
ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ کدامند ؟
- بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو
- بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای
- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- بازاریابی محتوا
- تبلیغات براساس کلیک(ppc)
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی چریکی
- بازرایابی ویروسی
- تبلیغات پیامکی
- تبلیغات بنری
- بازاریابی از طریق همکاری در فروش
- تولید محتوا
دو ابزار رایگان دیجیتال مارکتنیگ کدامند؟
1- گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
- میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
- از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
- بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
- میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
- نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
- اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
- کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
- روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.
2- Google Search Console(وبمستر تولز)
- معرفی نقشه سایت به گوگل
- اطمینان از دسترسی گوگل و ایندکس شدن توسط گوگل
- اولویت بندی نمایش مطالب توسط گوگل و همچنین حذف مطالبی که نمی خواهید در نتایج گوگل نمایش داده شود.
- برطرف ساختن لینک های اسپم
- بررسی نمودن اینکه چطور موتور جستجوی گوگل سایت شما را می بیند.
- سایت هایی که به شما لینک زده اند.
- کدام کلمات کلیدی ترافیک بیشتری نسبت به سایر کلمات به سمت سایت شما هدایت می کند.
- بررسی رسپانسیو بودن سایت در موبایل و تبلت