از صفر تا سئو سایت

سئو سایت چرا و چگونه ؟

بیش از ۱۴ سال قبل یعنی در سال ۲۰۰۴، علمی به نام سئو سایت (SEO) که مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization به معنی «بهینه‌سازی موتورهای جستجو» یا به عبارت بهتر

«بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو» است در جهان شکل گرفت و مدیران وب‌سایت‌ها متوجه شدند که می‌توانند با رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص،وب‌سایت خود را در کلمات کلیدی مختلف به رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل برسانند.

پس‌ازآن بود که دنیای بازاریابی دیجیتال دچار تحول عظیمی شده و کسب‌وکارهایی که از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کردند موفق به افزایش سریع فروش و کسب سودهای بسیار زیادی شدند.

در کشور ما نیز از حدود ۱۰ سال قبل، رفته‌رفته برخی وبمسترهای باهوش پی به این موضوع برده و شروع به کسب درآمد از این روش کردند.

مهندسی SEO

امروزه شغلی با عنوان «مهندس سئو» یا «متخصص سئو» و یا به‌طور عامیانه‌تر «سئوکار» به وجود آمده است که این افراد به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وب‌سایتتان را در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان به

رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.

 

طبق اعلام رسمی گوگل، بیش از ۲۰۰ پارامتر مختلف هنگام رتبه‌بندی نتایج جستجو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنهایت مشخص می‌شود

که کدام وب‌سایت‌ها در چه کلمات کلیدی در چه رتبه‌ای از نتایج گوگل نمایش داده شوند.سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست.

آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که متخصصین سئو انجام می دهند تا یک وب سایت را در موتور های جستجو ارتقاء بخشند.

این ارتقاء هم می تواند در رنکینگ باشد (پیج رنک – PageRank)، هم در ترافیک و هم بالا آمدن سایت در نتایج جستجو (SERP ها).

ولی متاسفانه در کشور ما سئو به غلط تعریف می شود به بالا آوردن سایت برای تعداد محدودی کلید واژه در گوگل.

این تعریف بسیار نادرست و متاسفانه رایج از اس ای او می باشد، زیرا معمولاً به اقداماتی کلیشه ای و خطرناک منجر شده که همیشه به موفقیت سایت نمی انجامد.

پنالتی گوگل در سئو را بدانید

یکی از بزرگ ترین خطراتی که در سر راه بهینه سازی سایت قرار دارد، پنالایز شدن توسط موتور های جستجو است، و در نتیجه حذف شدن از نتایج جستجو برای همیشه!

بهینه سازی وب سایت شامل اقدامات متنوع و متفاوت و متغیری می باشد. متغیر از این روی که موتور های جستجو (خصوصا گوگل) همیشه در حال به روز کردن الگوریتم های خود در رده بندی سایت ها و نشان دادن نتایج جستجو هستند.

بنا بر این، اگر شرکت سئو ای وجود دارد که مدعی است “تنها” شرکتی است که می تواند این کار را برای وب سایت شما انجام دهد، یا مدعی است که انحصاراً روش های سئو را بلد است،

در کار ایشان باید شک کرد!

امروزه، متخصص های سئو در سر تا سر جهان هر روز ساعتی را اختصاص به آپدیت کردن دانش خود از اس ای او و موتور های جستجو می کنند و در واقع سئو کار واقعی کسی است که هر روز تحقیق می کند.

اقدامات سئو در حال حاضر شامل :

بهینه سازی روی-صفحه (on-page optimisation)، لینک سازی (link building)، محتوا سازی (content marketing)، ثبت مالکیت وب سایت (authorization)،

افزایش محبوبیت وبسایت (popularity building) در شبکه های اجتماعی (social media)، و شمار زیادی از تکنیک ها و کار های کوچک و بزرگ دیگر است.

افزایش فروش باورنکردنی بدون حتی یک ریال هزینه برای تبلیغات!

تصور کنید شما در یکی از بهترین مناطق بازار بزرگ تهران، یک فروشگاه بزرگ کفش دارید و زمینۀ فروش کفش فعالیت می‌کنید. با در نظر گرفتن این شرایط، لطفاً به سؤالات زیر توجه کنید:

روزانه چند نفر از مقابل فروشگاه شما عبور می‌کنند؟

چند نفر از آن‌ها وارد فروشگاه شما خواهند شد؟

چند نفر در ایران هستند که به محصولات شما نیاز دارند اما شانس اینکه با فروشگاه شما آشنا شده و یا از مقابل آن عبور کنند را ندارند؟

ساعت کار فروشگاه شما چند ساعت در روز است؟

ساعت‌های غیر کاری و روزهای تعطیل مشتریانتان چگونه می‌توانند از شما خرید کنند؟

باکمی تفکر به سؤالات بالا متوجه خواهید شد که بازار شما محدود به مشتریانی است که از مقابل فروشگاه شما عبور کرده یا به‌نوعی از قبل شما و کسب‌وکارتان را می‌شناسند؛

اما اگر وب‌سایتی داشته باشید که تمامی محصولاتتان را در آن معرفی کرده‌اید، این شانس را دارید که مشتریان از سراسر جهان با شما آشنا شده و از محصولاتتان استفاده کنند؛

اما صرفاً داشتن یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی کافی است؟ قطعاً خیر.

شما اگر صاحب بهترین، زیباترین و مدرن‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران نیز باشید، بدون ورود بازدیدکنندۀ هدفمند به وب‌سایتتان تقریباً هیچ فروشی نخواهید داشت!

بهترین راه جذب بازدیدکنندگان هدفمند به وب‌سایتتان، کار بر روی سئو و بهینه‌سازی سایت است.

رتبه اول گوگل باشید

با قرارگیری وب‌سایتتان در رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل، روزانه هزاران نفر که به دنبال خرید کفش بوده و درواقع مشتریان بالقوۀ شما هستند، وارد وب‌سایتتان شده و این احتمال وجود دارد که از محصولات شما خرید کنند؛

اجازه دهید این‌طور نگاه کنیم که

داشتن یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خوب و حضور در رتبه‌های اول نتایج گوگل، مانند آن است که در هر استان، شهر، خیابان و کوچه، یک شعبه از فروشگاه شما وجود دارد و تمامی افرادی که به دنبال خرید کفش هستند می‌توانند هرلحظه که اراده کنند وارد فروشگاه شما شده و خریدشان را انجام دهند.

 

سئو سایت

سئو سایت

 

سایت شما یک باب مغازه در دنیای وب است و سئو بازاریاب شما!

بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
باعث ایجاد برند می شود.
باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
بهترین ابزار برای تبلیغات است.

تمیز کردن داخل و خارج خانه­ خود: سئو داخلی و سئو خارجی

سئو به دو دسته تقسیم می‌شود. سئو داخلی یا سئو درون صفحه‌ای (on-page SEO) و سئو خارجی یا سئو برون صفحه‌ای(off-page SEO).

سئو داخلی شامل تمامی فاکتورهای رتبه‌­بندی گوگل است که این فاکتورها برای صفحه­‌ای که سعی دارید آن را بهینه کنید، تعیین می­‌شوند، همانند عنوان­، محتوا و ساختار صفحه.

سئو خارجی به‌تمامی متغیرهایی برمی‌گردد که گوگل به آن‌ها توجه خاصی دارد که اکثر این فاکتورها منحصراً در دست شما نیستند.

این متغیرها به منابع دیگر وابسته هستند، مثل شبکه­‌های اجتماعی، وبلاگ­‌های دیگر در حوزه کاری شما و سابقه­ شخصی فرد جستجوگر.

این دو سئو از هم متفاوت هستند، اما برای اینکه سئو خوبی داشته باشید، باید هر دو را ساماندهی کنید.

برای درک بهتر موضوع، مثال زیر را در نظر بگیرید:

خانه‌ای رو با یک حیاط و باغچه‌ای کوچک در جلوی آن تصور کنید. چند متر سنگ فرش جلوی خانه طراحی شده است که شمارو به داخل آن هدایت می‌کند.

سناریوی سئو

می‌توان برای آن دو سناریو در نظر گرفت:

سناریوی اول:
داخل خانه فوق‌العاده تمیز است اما حیاط جلوی خانه­‌ نامرتب است.

در این سناریو چه اتفاقی می‌افتد؟

حتی اگر داخل تمیز و لوکس باشد، ولی باغچه ، همانند جنگل انیمیشن زیبای خفته باشد، کسی اصلاً وارد این خانه نخواهد شد.

همین موضوع درزمانی که سایت را برای سئو داخلی بهینه کرده اید، نیز صادق است.

ممکن است محتوای فوق‌العاده با ظاهر شگفت­‌انگیزی داشته باشید، اما احتمالاً هیچ‌کس قدر آن را نخواهد دانست و به آن توجهی نخواهند کرد.
هیچ‌کس شاهکار زیبای شمارا نخواهد دید به همین خاطر شما هیچ ترافیک ورودی نخواهید داشت.

اگر اوضاع برعکس باشد چه؟

سناریوی دوم:
شما حیاط جلوی خانه خود را مرتب کرده‌­اید، اما داخل خانه نامرتب و نامنظم است. عکس سناریو اول را در نظر بگیرید و نتیجه همان است.

حیاط و باغ زیبا توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. خیلی­‌ها شاید بخواهند از داخل خانه بازدید کنند، اما اگر اتاق نشیمن شما، مهمانان را به یاد منطقه جنگی بیندازد، زودتر از اینکه بخواهید واژه سئو را تلفظ کنید، خانه را ترک خواهند کرد.

نرخ بازگشت (bounce rate):
زمانی که یک بازدیدکننده، سایت شمارا پس از دیدن اولین صفحه ترک کند، گوگل آن را پرش (بازگشت) در نظر می‌­گیرد.

هرچه نرخ بازگشت (bounce rate) (تعداد بازدیدکنندگانی که بلافاصله سایت شمارا ترک کردند) بالاتر باشد، صفحه شما در گوگل رتبه بدتری دریافت می‌کند.

به همین دلیل است که به سئو داخلی و خارجی نیاز داریم.

سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود.

اين روش پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد.

هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

در پایین لیستی از خلاصه تکنیک های سئو درون صفحه را برای شما آورده ایم:

کیفیت محتوا در درجه اول می باشد
عنوان و توضیح صفحه
محتوای سئو شده
رعایت هدینگ ها و نوع محتوا
استفاده از المان های مولتی مدیا عکس و ویدیو در صفحه
آدرس بهینه
لینک های داخلی
لینک های خارجی
سرعت لود صفحه
بهینه بودن برای دستگاه های تلفن همراه
کامنت های درج شده در صفحه

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد، روش بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛

اين شامل تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند.

SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود

سپس با استفاده از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين سئو در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

استراتژی‌های سئوی خارج از سایت

  1. داشتن استراتژی لینک‌دهی داخلی در استراتژی سئو خارجی سایت
  2. داشتن یک استراتژی بک‌لینک قوی
  3. ایجاد محتوای ماندگار و با کیفیت بالا
  4. معرفی خود به عنوان یک رهبر تفکر
  5. نقل قول‌ها، مصاحبه‌ها و غیره
  6. حضور در رسانه‌های اجتماعی قوی به منظور بهبود سئو خارجی سایت
  7. ارتباط با اینفلوئنسرها برای سئوی خارجی سایت
  8. ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای سئو خارجی سایت
  9. تماس با افراد درست
  10. استفاده از وبلاگ مهمان برای بهبود سئو خارجی سایت
  11. استفاده از ویدیوها
  12. نمایش اسلاید یک راه ارزشمند برای بهبود سئو خارجی سایت
  13. مانیتور کردن تابع برای شناسایی محتوای مشابه
  14. مانیتور کردن بک‌لینک‌های سایت خود برای بهبود سئو خارجی سایت
  15. ساخت روابط قبل از لینک‌دهی
  16. دسترسی به رسانه‌ها برای بهبود سئو خارجی سایت
  17. تمرکز برروی محتوای منحصر به فرد
  18. ایجاد تصاویر
  19. ارائه تخصص خود به دانشگاه‌ها
  20. بررسی لینک‌های شکسته در سایر سایت‌ها
  21. ایجاد پست‌های راهنمای اصلی و مطالعات
  22. ایجاد یک رویداد
    ایجاد یک رویداد یا یک هدیه بزرگ می‌توان یک راه عالی برای جلب نظر مطبوعات به کسب‌وکار شما باشد. شما باید برای این کار اطلاعات این رویداد را در سایت خود قرار دهید. این کار همچنین یک راه عالی برای ایجاد لینک‌ها به صفحه رویداد شما است.
  23. نوشتن رضایت‌نامه
  24. به دیگران لینک دهید و اجازه دهید از این لینک‌دهی باخبر شوند
کلاه سفید و کلاه سیاه

فردی را تصور کنید که تصمیم می گیرد وارد بازار کار شود. او می خواهد از همان اول به اوج موفقیت برسد و بهترین در آمد را داشته باشد به قولی می خواهد ره صد ساله را یک شبه برود.

او دانش کمی در مورد سئو بدست می آورد اما از آن جایی که عجله برای موفقیت دارد دست از تلاش کردن برمیدارد و کار خود را با سئو کلاه سیاه شروع می کند.

از محتوای بی کیفیت و کپی استفاده می کند، بک لینک های فراوانی می خرد، محتوای پنهان ایجاد می کند و … او که اکنون تقریبا کلاه برداری حرفه ای شده است

می تواند تعدادی از وب سایت ها را با استفاده از سئو کلاه سیاه در مدت زمان نسبتا کمی به صفحات اولیه در گوگل بیاورد. اما پس از مدتی رتبه وب سایت ها به شدت افت می کند

و حتی بعضی از آن ها دیگر در نتایج جست و جوی گوگل نبودن. بهای تمامی این اتفاقات استفاده از سئو کلاه سیاه و تلاش برای فریب موتور های جستجو می باشد.

تنها راه نجات و موفقیت در کسب رتبه های بهتر در موتور های جستجو استفاده از سئو کلاه سفید می باشد.

سئو کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد.

که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود

زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو استفاده مي‌کند.

تکنیک‌های سئو کلاه سفید

به طور کلی هر روش و ابزاری که بتواند رضایت مخاطبان شما را جلب کند، یک تکنیک سئو کلاه سفید است ولی این تمام موضوع نیست.

برخی از فعالیت‌ها که می‌توانند به صورت مثبت روی سئو سایت شما اثر بگذارند عبارتند از:

طول مناسب و کیفیت مناسب محتوای موجود در سایت
استفاده از متاتگ‌های متناسب و راهنمای موتور جستجو
استفاده‌ی مناسب از تصاویر، نمودارها، جدول‌ها، فایل‌های چندرسانه‌ای
سرعت بالای بارگزاری و پاسخگویی سایت
حجم کم صفحات
ساختار منطقی سایت و امکان دسترسی آسان به محتوای سایت
استفاده از لینک‌های داخلی و راهنما برای کاربران
پاسخگویی و عملکرد مناسب سایت در گوشی‌های همراه
رعایت استانداردهای روز طراحی سایت

سئو کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود.

اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

ریسک سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه همیشه با موفقیت همراه نیست. بلکه ممکن است با جریمه نیز همراه باشد. برای مثال اگر جایگاه واقعی و مناسب یک سایت در گوگل رتبه‌ی ۵ باشد و این سایت با تقلب خود را به رتبه‌ی اول برساند، در صورت کشف تقلب توسط گوگل، ممکن است سایت به رتبه‌های ۱۰ یا ۲۰ یا پایین‌تر هدایت شود. حتی ممکن است این سایت به طور کامل از فهرست نتایج گوگل حذف شود.

روش‌های انجام سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه اغلب با خرید بک‌لینک به انجام می‌رسد. بک‌لینک، پیوندهایی است که سایت‌های دیگر به سایت شما ایجاد می‌کنند. پرداخت وجه برای دریافت بک‌لینک از نظر گوگل تقلب به شمار می‌رود و اگر به صورت سیستمی یا با استفاده از نظارت انسانی مشخص شود که سایتی بک‌لینک می‌خرد و می‌فروشد، مورد جریمه گوگل قرار می‌گیرد.

روش‌های سئو کلاه سیاه محدود به خرید بک‌لینک نیست و شامل انواع روش‌های دیگری نیز می‌شود.

از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تولید محتوای ماشینی و بی معنی
کپی از محتوای دیگران و تغییر دادن ماشینی آن
استفاده نابجا از تگ‌های HTML
درج محتوای نادرست و نامناسب برای مخاطبان تنها با هدف فریب گوگل
مخفی کردن متن از دید مخاطبان و قرار دادن آن در معرض دید گوگل

آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این پژوهش استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است.

مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت تاثیر دارند را به 3 سه بخش تقسیم بندی می کنند:

شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: شرکت هایی که با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند

و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز آگاهی داشته باشند

و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه دسته بندی بالا همیشه بروز نگه دارند.

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است.

محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق برای بهینه سازی عنوان شده است عبارتند از:

افزایش لینک های خارجی
تغییر اسم فایل ها
لینک یک طرفه
کلمات کلیدی
استفاده از Meta Tag
استفاده صحیح از عنوان
استفاده از robots.txt
بهینه سازی محتوا

5/5 (1 Review)
بدون نگرانی و محدودیتی سوال خود را درباره آکادمی طراحی وب دیجی پدیا اکنون بپرسید...
🔔 دیجی پدیایی نشدید؟ اولین نفر درباره آکادمی طراحی وب بپرسید و دیجی پدیایی باشید!!!